söndag 21 juni 2015

Citronkladdkaka

Väldigt god kaka. Jag glömde sätta timern så min var nog inne lite längre än tiden nedan, jag skulle nog gissa på att den var inne nästan 40-45 minuter istället. Vågade inte chansa med för kort tid. Min kaka blev inte så kladdig men god. Tar nog och kör lite mer än 25-30 minuter nästa gång också.

10 port
2 citroner, både skal och juice
4 dl strösocker
200 gram smält avsvalnat smör
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl

Gör så här:
1 Värm ugnen till 175 grader.
2 Blanda samman ägg och socker, inte vispa.
3 Tvätta citronerna och riv av skalet (inte det vita), tillsätt skalet i smeten.
4 Pressa ner citronjuicen och blanda samman, inte vispa.
5 Blanda ihop mjöl, vaniljsocker och vänd ner i smeten. blanda väl.
6 Tillsätt till sist smöret.
7 Häll smeten i en springform som är smörad och bröad.
8 Ställ in mitt i ugnen i 25-30 minuter.
9 Låt stå i kylskåpet några timmar.
10 Garnera med florsocker strax innan servering.

Recept från http://tinagustafsson.com/recept/citronkladdkaka/

Inga kommentarer: