måndag 18 juni 2012

Monas knäckebröd

2 dl majsena majsmjöl
1 dl vetemjöl
1 dl solrosfrö
1 dl sesamfrö
½ dl linfrö
½ dl rapsolja
2,5 dl kokande vatten
½ tsk salt
flingsalt ovanpå

Blanda de torra ingredienserna. 
Häll olja och vatten över.
Rör ihop till en smet.
Bred ut på en plåt med bakplåtspapper.
Strö över lite flingsalt.

Grädda i 150 grader i mitten på ugnen i knappt 60 min. De är olika från ugn till ugn.
Låt svalna. Bryt.

torsdag 17 maj 2012

Chokladkaka med marinerade jordgubbar

Detta låter gott, måste testa. Kommer från boken Till sommaren - mat för många. Blir sugen att kolla in den och bjuda på lite somrig mat :)

Chocolate divine med grappamarinerade jordgubbar | recept.nu

måndag 30 april 2012

Key lime paj med limegelé

Key Lime Paj med limegelé avnjuts i solen på altanen.
Till 6-8 personer

Ingredienser:
100 g Digestivekex (ca 7 st)
 50 g Smör
1 burk Kondenserad mjölk (397 g)
4 st äggulor
3 st Lime

Limegelé:
1½ st Gelatinblad
1 dl Vatten
1½ msk Strösocker
2 msk pressad Lime


Garnering:
Limeskal

Tillbehör:
Vispgrädde

Gör så här:

1. Gelé: Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Koka upp vatten och socker och koka tills sockret lösts upp. Sila i limesaften. Ta upp och låt gelatinbladen smälta i lagen. Häll lagen i en form, ca 6x10 cm, täck invändigt med plastfolie. Ställ i lylen för att stelna i ca 2 timmar.

2. Pajen: Sätt ugnen på 200 grader. Krossa kexen i matberedare. Smält smöret och blanda med kexen. Tryck ut smulorna i en fyrkantig form ca 15x15 cm. Förgrädda i ugnen ca 5 minuter och sänk ugnsvärmen till 150 grader.

3. Vispa ihop kondenserad mjölk och äggulor. Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv skalet av 2 lime och pressa saften ur alla 3. Mät upp saften till 1 dl. Blanda ner limeskal och saft i smeten.

4. Häll smeten i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt kallna.

5. Skär kakan i rutor och garnera med limegelé i tärningar och finstrimlat limeskal. Servera vispad grädde till.


Tillägg: Jag hade ingen form som var 15x15 cm så jag tog en avlång form i papper istället. Hade nog kunnat dubbla kexen+smöret och haft samma fyllning till en rund form med löstagbar kant. Ska testa det nästa gång. Limegelé som tillbehör piggade verkligen upp pajen, så det ska jag göra i fortsättningen också.

söndag 20 november 2011

Polkabräck

175 gram mörk choklad
100 gram ljus choklad
200 gram vit choklad
1 påse polkagrisar
ca 20 droppar pepparmyntolja, eller efter behag...

1. Smält mörk och ljus chokladen tillsammans. Bred ut den på ett bakplåtspapper, ca 3 mm tunt. Låt chokladen stelna helt.

2. Krossa polkagrisarna, lite småsmulor och lite grova bitar.

3. Smält den vita chokladen. Ställ åt sidan ett tag så att den får svalna lite (så att du inte smälter den mörka chokladen i nästa steg). Tillsätt pepparmyntolja och smaka av, ta ganska mycket så det inte smakar för mycket mörk choklad

4. Bred ut den vita chokladen ovanpå den mörka, och strö på polkagriskrosset.

5. Bryt/skär i bitar när chokladen har stelnat.

söndag 6 november 2011

Potatispaj med kräftstjärtar och Västerbottenost

Gjorde den här pajen på höstlovet när min mamma hälsade på. Den var god tyckte alla (utom Josefin som inte är så förtjust i paj) och vi kommer att göra den igen.

Ugn: 200ºC

Ingredienser

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2 msk kallt vatten

Fyllning:
400 g kokt potatis
1 dl hackad dill
2 dl riven smakrik ost, t ex Västerbottenost
170 g kräftstjärtar (avrunnen vikt)
Äggstanning:
3 ägg
1 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
Salt
Peppar

Gör pajdegen och förgrädda i 10 minuter.
Tärna kokt potatis. Lägg fyllningen i pajskalet och häll över äggstanningen.
Grädda i 30-60 minuter tills äggstanningen stelnat.

lördag 3 september 2011

Nyponmarmelad

Blir väldigt sugen på att testa att göra nyponmarmelad när jag läser ett recept på bloggen Tantvarning. Där finns också en fin bild på en marmeladburk. Ska nog testa, för Vresros finns det gott om här i området (hade ingen aning om att den hette så, men man lär sig något nytt varje dag :).

Plocka stora nypon från en Vresros. Ta bara halvmogna bär.

Ingredienser:

1 liter färska rensade nypon
1 st. tärnat äpple (för att dryga ut)
1 st. kanelstång
1 st. vaniljstång
1 st. citron – strimlat skal + saft
1 liten riven ingefära efter behag
1 dl farinsocker
2 dl syltsocker

Rensa bären vid kranen. Halvera och pilla ur alla små frö.
Skölj efter hand. Det kan klia.

Koka upp nypon/äpple med citronskal, vaniljstång, kanelstång och
ingefära. Låt sjuda under omrörning ca 10 min, tillsätt ev. ett par
matskedar vatten. Tillsätt råsocker och syltsocker och låt koka
ca 2 min. Ta kastrullen från värmen och ta bort vaniljstången.
Häll upp marmeladen i rena burkar och låt kallna.

Gör en lyxig macka eller servera marmeladen till ostbricka

måndag 11 juli 2011

Fläskfilé med tomat och chaminjoner

ca 4 pers

500-600 g fläskfilé
1 msk smör
salt och peppar
150 g chaminjoner
4 tomater
150 g rökt skinka
3 dl matlagningsgrädde
1 msk maizena majsstärkelse
2 msk grovkornig senap
1 vitlöksklyfta
1,5 dl riven ost

Skär tomaterna i skivor och täck formens botten.
Putsa fläskfilén, skär i 2 cm skivor, bryn i smör och krydda med salt och peppar.
Skiva champinjonerna och stek dem.
Lägg kött och svamp över tomaterna.
Tärna skinkan och stek hastigt. Häll på grädde + maizena, smaksätt med salt, senap och pressad vitlök. Häll såsen i formen och strö över osten.

Tillaga i ugn ca 225 grader ca 20 minuter.

Servera med ris och grönsallad.