söndag 6 april 2014
Wokade grönsaker med kycklingfilé
En påse wokgrönsaker
3 kycklingfiléer
Ostronsås
Ingefära (färsk)
Kinesisk soya
Citrongräs
Chilipeppar (färsk)
Ris
Sallad
Vitlöksbröd
Vitt vin (ev matlagningsvin)
Skär kyckling filén i bitar och stek den. Lägg upp i en skål.
Stek wokgrönsakerna.
När de är nästan klara så har man i ett par matskedar ostronsås (ju mer desto bättre ;)
Ta i någon tesked hackad ingefära och några droppar soya. Gärna lite citrongräs (kan plockas bort innan man ska äta om det är hårt) och lite chilipeppar också.
Blanda ihop kycklingen med grönsakerna och servera till kokt ris och sallad, gärna lite vitlöksbröd och ett gott vin också :)
onsdag 12 september 2012
Nyponmarmelad
Jonatan och jag plockade lite nypon på hemvägen från skolan här om dagen. Sedan kokade vi marmelad med recept från bloggen Tantvarning som jag var lite sugen att testa förra året. Hade inte riktigt allt hemma men det blev ok ändå. Gott på skorpor till en kopp te på morgonen tex.
Nyponmarmelad
Plocka stora nypon från Vresros. Ta bara halvmogna bär.
Ingredienser:
1 liter färska rensade nypon
1 st. tärnat äpple (för att dryga ut)
1 st. kanelstång
1 st. vaniljstång
1 st. citron – strimlat skal + saft
1 liten riven ingefära efter behag
1 dl farinsocker
2 dl syltsocker
Rensa bären vid kranen. Halvera och pilla ur alla små frö. Skölj efter hand. Det kan klia.
Koka upp nypon/äpple med citronskal, vaniljstång, kanelstång och ingefära. Låt sjuda under omrörning ca 10 min, tillsätt ev. ett par matskedar vatten. Tillsätt råsocker och syltsocker och låt koka ca 2 min. Ta kastrullen från värmen och ta bort vaniljstången. Häll upp marmeladen i rena burkar och låt kallna.
Nästa gång ska jag dela äpple och nypon i lite mindre bitar, men det smakar gott trots stora bitar :)
Kolla in bloggen Tantvarning:
http://www.tantvarning.se/2011/08/10/nyponmarmelad-recept/
måndag 18 juni 2012
Monas knäckebröd
torsdag 17 maj 2012
Chokladkaka med marinerade jordgubbar
Detta låter gott, måste testa. Kommer från boken Till sommaren - mat för många. Blir sugen att kolla in den och bjuda på lite somrig mat :)
Chocolate divine med grappamarinerade jordgubbar | recept.nu
måndag 30 april 2012
Key lime paj med limegelé
![]() |
| Key Lime Paj med limegelé avnjuts i solen på altanen. |
Ingredienser:
100 g Digestivekex (ca 7 st)
50 g Smör
1 burk Kondenserad mjölk (397 g)
4 st äggulor
3 st Lime
Limegelé:
1½ st Gelatinblad
1 dl Vatten
1½ msk Strösocker
2 msk pressad Lime
Garnering:
Limeskal
Tillbehör:
Vispgrädde
Gör så här:
1. Gelé: Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Koka upp vatten och socker och koka tills sockret lösts upp. Sila i limesaften. Ta upp och låt gelatinbladen smälta i lagen. Häll lagen i en form, ca 6x10 cm, täck invändigt med plastfolie. Ställ i lylen för att stelna i ca 2 timmar.
2. Pajen: Sätt ugnen på 200 grader. Krossa kexen i matberedare. Smält smöret och blanda med kexen. Tryck ut smulorna i en fyrkantig form ca 15x15 cm. Förgrädda i ugnen ca 5 minuter och sänk ugnsvärmen till 150 grader.
3. Vispa ihop kondenserad mjölk och äggulor. Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv skalet av 2 lime och pressa saften ur alla 3. Mät upp saften till 1 dl. Blanda ner limeskal och saft i smeten.
4. Häll smeten i pajskalet. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter. Låt kallna.
5. Skär kakan i rutor och garnera med limegelé i tärningar och finstrimlat limeskal. Servera vispad grädde till.
Tillägg: Jag hade ingen form som var 15x15 cm så jag tog en avlång form i papper istället. Hade nog kunnat dubbla kexen+smöret och haft samma fyllning till en rund form med löstagbar kant. Ska testa det nästa gång. Limegelé som tillbehör piggade verkligen upp pajen, så det ska jag göra i fortsättningen också.
söndag 20 november 2011
Polkabräck
100 gram ljus choklad
200 gram vit choklad
1 påse polkagrisar
ca 20 droppar pepparmyntolja, eller efter behag...
1. Smält mörk och ljus chokladen tillsammans. Bred ut den på ett bakplåtspapper, ca 3 mm tunt. Låt chokladen stelna helt.
2. Krossa polkagrisarna, lite småsmulor och lite grova bitar.
3. Smält den vita chokladen. Ställ åt sidan ett tag så att den får svalna lite (så att du inte smälter den mörka chokladen i nästa steg). Tillsätt pepparmyntolja och smaka av, ta ganska mycket så det inte smakar för mycket mörk choklad
4. Bred ut den vita chokladen ovanpå den mörka, och strö på polkagriskrosset.
5. Bryt/skär i bitar när chokladen har stelnat.
söndag 6 november 2011
Potatispaj med kräftstjärtar och Västerbottenost
Ugn: 200ºC
Ingredienser
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2 msk kallt vatten
Fyllning:
400 g kokt potatis
1 dl hackad dill
2 dl riven smakrik ost, t ex Västerbottenost
170 g kräftstjärtar (avrunnen vikt)
Äggstanning:
3 ägg
1 dl matlagningsgrädde
2 dl mjölk
Salt
Peppar
Gör pajdegen och förgrädda i 10 minuter.
Tärna kokt potatis. Lägg fyllningen i pajskalet och häll över äggstanningen.
Grädda i 30-60 minuter tills äggstanningen stelnat.
