söndag 6 april 2014
Grekisk pastasallad
1 dl rapsolja
½ dl vinäger
1 dl hackad persilja
200 g färska champinjoner
Skiva champinjonerna och blanda med persiljan. Häll över olja och vinäger. Blanda ordentligt och låt
stå och marinera i minst 1 timme.
Pastasalladen:
8 dl kokta pasta skruvar
150 g rökt skinka
200 g fetaost i tärningar
oliver
coctailtomater
Skär skinkan i tärningar och blanda med fetaost och pasta. Ha i svampen och dekorera med tomater och oliver. Det är godast om pastan är lite varm när man äter salladen, men det går naturligtvis bra att äta kall också.
Banankaka
3 dl socker
2 ägg
5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
2 bananer
½ dl kallt kaffe
Smörj och bröa en hålform, ca 1½ liter
Rör matfett och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära och kanel.
Mosa bananerna, och tillsätt dem och kaffet.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 45-60 minuter i 175°C.
Citrondricka
60 gram citronsyra
1 kg socker
1,2 liter vatten
Skölj citronerna och skala dem tunt med potatisskalare.
Lägg skalen i en stor skål tillsammans med socker och citronsyra.
Pressa sedan saften ur citronerna och häll i bunken.
Koka upp vattnet och häll över allt. Rör runt så att sockret löser sig.
Låt drickan stå och svalna, och rör runt då och då.
Kan stå till den svalnat eller över natt i kylskåp innan man silar citrondrickan och häller den på flaskor. Kan förvaras i kyl ca 1 vecka eller längre i frys. Späd drickan med 4-5 delar vatten.
Tips! Rulla citronerna så de blir lite mjuka så är det lättare att pressa saften ur dem.
Thaisoppa med nudlar, purjolök & kycklingfilé
Ett paket kelda Thaisoppa (finns i kyldisken)
En purjolök
3 kyckling fileér
Nudlar
Stek purjolöken och lägg upp i en skål.
Stek kycklingen och lägg upp i en skål.
Koka nudlarna.
Värm soppan.
Ta så mycket nudlar och kyckling och purjolök du vill i en djup tallrik, töm över soppa. Jag äter först med kniv och gaffel, för att gå över till sked på slutet när det är mest soppa kvar.
Wokade grönsaker med kycklingfilé
En påse wokgrönsaker
3 kycklingfiléer
Ostronsås
Ingefära (färsk)
Kinesisk soya
Citrongräs
Chilipeppar (färsk)
Ris
Sallad
Vitlöksbröd
Vitt vin (ev matlagningsvin)
Skär kyckling filén i bitar och stek den. Lägg upp i en skål.
Stek wokgrönsakerna.
När de är nästan klara så har man i ett par matskedar ostronsås (ju mer desto bättre ;)
Ta i någon tesked hackad ingefära och några droppar soya. Gärna lite citrongräs (kan plockas bort innan man ska äta om det är hårt) och lite chilipeppar också.
Blanda ihop kycklingen med grönsakerna och servera till kokt ris och sallad, gärna lite vitlöksbröd och ett gott vin också :)
onsdag 12 september 2012
Nyponmarmelad
Jonatan och jag plockade lite nypon på hemvägen från skolan här om dagen. Sedan kokade vi marmelad med recept från bloggen Tantvarning som jag var lite sugen att testa förra året. Hade inte riktigt allt hemma men det blev ok ändå. Gott på skorpor till en kopp te på morgonen tex.
Nyponmarmelad
Plocka stora nypon från Vresros. Ta bara halvmogna bär.
Ingredienser:
1 liter färska rensade nypon
1 st. tärnat äpple (för att dryga ut)
1 st. kanelstång
1 st. vaniljstång
1 st. citron – strimlat skal + saft
1 liten riven ingefära efter behag
1 dl farinsocker
2 dl syltsocker
Rensa bären vid kranen. Halvera och pilla ur alla små frö. Skölj efter hand. Det kan klia.
Koka upp nypon/äpple med citronskal, vaniljstång, kanelstång och ingefära. Låt sjuda under omrörning ca 10 min, tillsätt ev. ett par matskedar vatten. Tillsätt råsocker och syltsocker och låt koka ca 2 min. Ta kastrullen från värmen och ta bort vaniljstången. Häll upp marmeladen i rena burkar och låt kallna.
Nästa gång ska jag dela äpple och nypon i lite mindre bitar, men det smakar gott trots stora bitar :)
Kolla in bloggen Tantvarning:
http://www.tantvarning.se/2011/08/10/nyponmarmelad-recept/