måndag 11 juli 2011

Fläskfilé med tomat och chaminjoner

ca 4 pers

500-600 g fläskfilé
1 msk smör
salt och peppar
150 g chaminjoner
4 tomater
150 g rökt skinka
3 dl matlagningsgrädde
1 msk maizena majsstärkelse
2 msk grovkornig senap
1 vitlöksklyfta
1,5 dl riven ost

Skär tomaterna i skivor och täck formens botten.
Putsa fläskfilén, skär i 2 cm skivor, bryn i smör och krydda med salt och peppar.
Skiva champinjonerna och stek dem.
Lägg kött och svamp över tomaterna.
Tärna skinkan och stek hastigt. Häll på grädde + maizena, smaksätt med salt, senap och pressad vitlök. Häll såsen i formen och strö över osten.

Tillaga i ugn ca 225 grader ca 20 minuter.

Servera med ris och grönsallad.

lördag 18 december 2010

Goda grytor

På Salt & Peppars blogg så har det i detta inlägg samlats inlägg på recept till grytor. Känns som nu är det rätt årstid för goda grytor.

onsdag 15 december 2010

Pepparkaksfrosting

Man kan spritsa pepparkaksfrosting på tex chokladmuffins.

100 g smör, rumstempererat
100 g naturell färskost
1-1½ dl florsocker
1-2 tsk pepparkakskryddor
1 tsk vaniljsocker

Blanda samman allt till frostingen. Ta socker och krydda sist. Lägg i en sprits.

Pepparkaksmuffins med mycket smak

20 muffins

Du behöver
150 gram smör eller margarin (rumsvarmt)
2 dl farinsocker
3 ägg
1 dl standardmjölk (3% fett)
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 tsk pepparkakskryddor

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.

Rör rumsvarmt smör med sockret så att det blandar sig väl. Knäck i äggen, ett i sänder och rör om.

Blanda bakpulver, pepparkakskryddor och mjöl och tillsätt det till blandningen. Häll i mjölken och rör till en jämn smet.

Häll i muffinsformar som fylls till ca hälften.

Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter.

onsdag 29 september 2010

Morots/rabarbermarmelad

Gott på scones, eller varför inte kryddscones?

Lika delar morötter och rabarber och socker, tex 500 gram av varje.

Riv morötterna grovt och skär rabarbern i bitar. Koka till en jämn massa och tillsätt socker. borde fungera med syltsocker också tror jag. Tänkte prova nästa gång.

Kryddscones

Jag gillar scones, och dessa kryddscones var väldigt goda, speciellt hemgjord morots/rabarbermarmelad på.

7 dl mjöl
4 tsk bakpulver
4 msk farinsocker
1 tsk salt
1 msk kanel
2 tsk ingefära
100 g smör
1 dl russin
3 dl fil eller yoghurt

Blanda alla torra ingredienser. Finfördela smöret i blandningen och tillsätt russinen. Ha i filmjölken och forma degen till två runda kakor ca 20 cm i diameter. Skåra dem i 8 bitar vardera. Grädda i 225 grader i mitten av ugnen i 15 minuter.

torsdag 23 september 2010

Saras recept på dumlekladdkaka

Hittade detta recept på facebook, en kompis hade testat sin kompis saras recept på dumlekladdkaka:)

100g smör, smält.
Blanda i kolorna, 120g så de också smälter.
Blanda i en skål 2 ägg med 3 dl socker, 1,5 dl mjöl, 4 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker och 0,5 tsk salt.
Blanda sist i dumlesmöret.
Häll i smord och bröad form och in i ugnen, 175 grader 20 min.
Lägg på 100g delade kolor och sätt in i ugnen 5 min till så att de smälter lite
Lite grädde till så är man hemma!